Można zakupić kilka licencji, ale każda z nich musi spełniać warunki określone w dokumentacji rekrutacyjnej.
Wnioski o udzielenie wsparcia pod względem formalnym będą oceniali pracownicy z odpowiednim doświadczeniem w zakresie weryfikacji dokumentacji projektowej przedsiębiorstw.
Wnioski o wsparcie pod względem formalnym będą oceniali Eksperci.
Ekspert ds. oceny – osoba dokonująca merytorycznej oceny oraz analizy informacji znajdujących się we wniosku o udzielenie wsparcia oraz oceny sposobu rozeznania rynku. Złożone w ramach projektu wnioski o udzielenie wsparcia oceniane będą przez jednego Eksperta ds. oceny w zależności od obszaru, w którym podmiot BUR wskaże, że otrzyma wartość dodaną w zakresie innowacyjności na poziomie podmiotu BUR, tj.:
a. Eksperta ds. oceny w obszarze tradycyjnych usług rozwojowych,
b. Eksperta ds. oceny w obszarze zdalnych usług rozwojowych,
c. Eksperta ds. oceny w obszarze usług rozwojowych wykorzystujących technologie immersyjne.
Przez wartość dodaną rozumiane jest zwiększenie potencjału rozwojowego Podmiotu BUR, tj. włączenie do oferty nowej usługi lub nowej formy usługi rozwojowej dzięki otrzymanemu wsparciu w projekcie. Aby Beneficjent mógł wykazać podmiot BUR objęty wsparciem we wskaźniku rezultatu, jest zobowiązany posiadać potwierdzenie zaistnienia tego faktu. Na potwierdzenie (wypracowania wartości dodanej) włączenia do oferty Podmiotu BUR – nowej usługi rozwojowej lub nowej formy usługi rozwojowej dzięki otrzymanemu wsparciu w terminie do 4 tygodniu od zakończenia udziału
w projekcie (data refundacji) – wymagane są oświadczenia wraz z załącznikami tj. oferta, zrzut ekranu strony www, karta usługi.
Nie, nie ma takiego warunku.
W przypadku pracowników wymagana jest umowa o pracę. Osoby wykonujące zadania jedynie na podstawie umowy cywilnoprawnej nie spełniają definicji pracownika na podstawie przepisów ustawy o PARP.
Dostawca licencji/ Wykonawca szkoleń nie może być powiązany osobowo/ kapitałowo z Beneficjentem projektu i Odbiorcą wsparcia (podmiotem BUR). Należy jednak pamiętać, że wsparcie udzielane w projekcie może dotyczyć wyłącznie tych licencji, które zostały wykorzystane w obrocie gospodarczym do dostarczenia co najmniej 5 komercyjnych usług łącznie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat.
Nie, wsparcie jest przeznaczone dla dostawców usług w BUR, którzy świadczą usługi z możliwością dofinansowania ze środków publicznych.
Konkretny Podmiot BUR (Odbiorca wsparcia) może otrzymać wsparcie w ramach naboru jeden raz.
To oznacza, że jeśli uzyskają Państwo wsparcie w ramach projektu, to nie mogą Państwo już wystąpić w roli sprzedawcy licencji lub jeśli wystąpią Państwo w roli dostawcy licencji, to nie mogą Państwo uzyskać już wsparcia w projekcie.
Tak, pod warunkiem, że jest to podmiot zarejestrowany w BUR jako dostawca usług z możliwością świadczenia usług z dofinansowaniem.
Nie ma takiej możliwości. Wsparcie jest przeznaczone na dofinansowanie zakupu licencji i ewentualnie związanych z nimi szkoleń/ doradztwa w zakresie wdrażania zakupionej licencji.
Taka lista nie będzie przygotowywana. Wydatki na licencję/ szkolenia powinny być dokonywane przez Odbiorcę wsparcia w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Nie ma takiej możliwości. Wsparcie jest przeznaczone dla podmiotów zarejestrowanych już w BUR.
Nie ma warunków dotyczących długości „stażu” w BUR.
Nie ma możliwości uzyskania zaliczek. Odbiorca wsparcia, który podpisał umowę z Beneficjentem musi zakupić licencję i ew. szkolenie/doradztwo z własnych środków. Beneficjent dokonuje refundacji 80% kosztów licencji i ew. szkoleń/doradztwa. Refundacja nastąpi w ciągu 7 dni od daty zaakceptowania Wniosku o refundację.
Rekrutacja prowadzona będzie w sposób ciągły. Wniosek o udzielenie wsparcia można złożyć w dowolnym momencie trwania rekrutacji. W przypadku wyczerpania środków i zakończenia rekrutacji, informacja zostanie zamieszczona na stronie Beneficjenta i na stronie PARP.
Odbiorca wsparcia, który podpisał umowę z Beneficjentem musi zakupić licencję i ewentualnie szkolenie/doradztwo z własnych środków maksymalnie w ciągu 3 miesięcy od daty zawarcia umowy wsparcia.
Niezwłocznie po zakupie licencji i ewentualnie szkolenia/doradztwa i maksymalnie w ciągu 1 dnia roboczego, należy przesłać w systemie informatycznym Beneficjentowi informacje o dokonanym zakupie i załączyć dowód zakupu zawierający dane Dostawcy/Wykonawcy wraz z potwierdzeniem dokonania płatności za licencję i ew. usługę szkoleniowo/ doradczą.
W ciągu maksymalnie 30 dni od daty nabycia licencji lub ukończenia szkolenia/doradztwa związanego z zakupem licencji Podmiot BUR/ Odbiorca wsparcia musi złożyć Wniosek o refundację. Jeżeli oprócz licencji została zakupiona usługa szkoleniowa/doradcza, masz 30 dni na złożenie wniosku liczy się od dnia zakończenia szkolenia/doradztwa przez Uczestnika /Uczestniczkę.
W ramach Wniosku o refundację w przypadku uczestnictwa w szkoleniu/doradztwie należy załączyć np. certyfikaty, listy obecności.
W przypadku pozytywnej oceny Wniosku o refundację Beneficjent dokonuje refundacji 80% kosztów licencji i ew. szkoleń/doradztwa. Refundacja nastąpi w ciągu 7 dni od daty zaakceptowania Wniosku o refundację, pod warunkiem posiadania środków przez Beneficjenta na koncie projektu.
Podmiot BUR ma możliwość otrzymania refundacji zakupu licencji maksymalnie na 24 miesiące. Jeżeli podmiot BUR dokonuje jednorazowej opłaty za 24 miesiące użytkowania licencji, otrzymuje pełną refundacje jednorazową – nawet w ostatnim dniu trwania projektu. Natomiast, jeżeli licencja jest w formie abonamentu – opłacana cyklicznie, podmiot BUR otrzyma refundacje po udokumentowaniu zapłaty za każdy okres rozliczeniowy z zastrzeżeniem, że refundacja może dotyczyć wyłącznie okresu, który pozostał na realizację projektu tj. do 31 grudnia 2025 roku.
Przez wartość dodaną rozumiane jest zwiększenie potencjału rozwojowego Podmiotu BUR, tj. włączenie do oferty nowej usługi lub nowej formy usługi rozwojowej dzięki otrzymanemu wsparciu i jej udokumentowanie.
Wsparcie w projekcie dotyczy przede wszystkim refundacji zakupu licencji. Podmiot BUR składając wniosek o udzielenie wsparcia na zakup licencji, musi ocenić sam, czy potrzebować będzie dodatkowej usługi szkoleniowej/doradczej, aby móc w pełni korzystać z zakupionej licencji, czy nie.
Nie ma obowiązku, aby usługi doradcze lub szkoleniowe pochodziły z Bazy Usług Rozwojowych. Usługa szkoleniowa lub doradcza musi być bezpośrednio związana z zakupem licencji, prowadzić do uzyskania wiedzy na temat jej użytkowania, może być świadczona przez dystrybutora/ twórcę licencji. We wniosku należy wyodrębnić koszt zakupu licencji i koszt usługi doradczej/szkoleniowej (jeśli dotyczy). Na etapie realizacji projektu należy jednak pamiętać, iż usługa szkoleniowa lub doradcza jest wyłącznie wspomagająca użytkowanie licencji. Podstawowy koszt podlegający refundacji stanowić musi zakup licencji.
Podmiot BUR może złożyć kolejny wniosek o udzielenie wsparcia, jeśli pierwszy nie zakwalifikował się do refundacji.
W związku z wystąpieniem wątpliwości w zakresie interpretacji przedmiotu wsparcia w konkursie „Usługi rozwojowe 4.0” zdefiniowanego w kryterium dostępu nr 3 tj. licencji możliwych do dofinansowania w ramach realizowanych przez Beneficjentów projektów, PARP poinformował, iż licencję w niniejszym konkursie/projekcie należy interpretować zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
„Rozdział 5,
Przejście autorskich praw majątkowych
Art. 41. [Umowy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych lub korzystania z autorskich praw majątkowych] 2.Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.
Art. 67 [Rodzaje licencji. Forma umowy. Uprawnienia licencjobiorcy] 1.Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.”
PARP podkreśla, iż dofinansowana w ramach projektu licencja musi uprawniać do stworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystania nowych technologii, w tym w zakresie form zdalnych.
Co oznacza, że licencja po zakupie musi uprawniać Podmiot BUR do korzystania z utworu na warunkach określonych umową licencyjną, które zgodne są z założeniami konkursu. Kopie umowy należy przedstawić na etapie wnioskowania o refundację wsparcia w projekcie.
- Licencje płatne jednorazowo
- refundacji podlega zakup licencji opłaconej przez Podmiot BUR jednorazowo, dokonany nie wcześniej niż po podpisaniu umowy wsparcia z Beneficjentem. Należy pamiętać, że czas użytkowania licencji nie może przekroczyć 24 miesięcy (czas obowiązywania licencji powinien być zawarty na umowie sprzedaży).
- nie ma możliwości zakupu licencji, która obowiązuje bezterminowo.
- Licencje abonamentowe/ subskrypcyjne
- W przypadku licencji opłacanej w formie abonamentu czy też subskrypcji, Podmiot BUR otrzyma refundację po udokumentowaniu zapłaty za każdy miesiąc użytkowania licencji z zastrzeżeniem, że refundacja może dotyczyć okresu maksymalnie 24 miesięcy nie później niż do czasu jaki pozostał do końca realizacji projektu przez Beneficjenta KIG/CTS maksymalnie do 31.12.2025 roku.
PARP informuję, iż ww. licencje są akceptowane w projekcie, a Beneficjent ma obowiązek zrefundować także takie licencje. W przypadku refundacji licencji abonamentowych/ subskrypcyjnych, są możliwe do zastosowania dwie ścieżki rozliczenia:
- Przedsiębiorca składa wniosek dwukrotnie. Pierwszy wniosek musi zostać złożony w ciągu 30 dni od zapłaty pierwszej kwoty abonamentu na kwotę pierwszego miesiąca abonamentu (związane jest to z obowiązkiem Beneficjenta w zakresie zarejestrowania w systemie dostawcy licencji), natomiast drugi wniosek powinien zostać złożony do 30 dni od zapłaty za ostatni miesiąc abonamentu na kwotę wszystkich miesięcy użytkowania licencji, bez pierwszego abonamentu, który został już rozliczony, lub
- Podmiot BUR składa wniosek o refundację, po każdym miesiącu zapłaty za abonament
Nie, nie ma możliwości zakupu licencji, która obowiązuje dożywotnio.
Odpowiedź PARP: Licencje oznaczone jako bezterminowe nie są finansowane. To samo dotyczy licencji dożywotnich.
Odpowiedź PARP: Tak, można, jeśli w umowie nie będzie podany termin do kiedy jest zakupiona dana licencja oraz nie będzie znajdował się zapis z informacją, że licencja jest bezterminowa to wtedy możemy przyjąć, iż jej użytkowanie obowiązuje wyłącznie przez 5 lat. Poniżej cytowana Ustawa reguluje kwestię nieokreślenia okresu użytkowania licencji w samej umowie. „Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę (zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.). Po upływie tego terminu prawo uzyskane na podstawie umowy licencyjnej wygasa”.
Odpowiedź PARP: Wnioskodawca powinien napisać, że na rynku nie istnieje 3 potencjalnych wykonawców wraz z uzasadnieniem. Może zbadać to m.in. poprzez analizę rynku. Następnie Ekspert to weryfikuje i potwierdza.
Odpowiedź PARP: Zgodnie z warunkami konkursu, licencja ma na celu wprowadzenie nowych form usług rozwojowych. To oznacza, zdaniem PARP, że nie może zostać zakupiona w ramach projektu licencja wyłącznie na zadania związane ze sprzedażą czy zarządzaniem samymi szkoleniami. Ocena czy licencja służy wprowadzeniu nowych form usług rozwojowych powinna wynikać z wniosku przedsiębiorcy i oceny eksperta.
Odpowiedź PARP: Według zapisu zamieszczonego w minimalnym regulaminie rekrutacji „Po Twojej stronie, na etapie wyboru dostawcy licencji, będzie zebranie wraz z ofertą referencji lub dokumentów księgowych (z wyłączeniem noty księgowej) potwierdzających, że kupowana przez Ciebie licencja została zakupiona co najmniej pięciokrotnie i uprawniała do świadczenia usług łącznie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat przed złożeniem przez Ciebie wniosku o udzielenie wsparcia”. Proszę pamiętać, że przy składaniu wniosku należy przedstawić referencje albo dokumenty księgowe, że dana licencja została sprzedana 5 razy.
Odpowiedź PARP: Szkolenie/doradztwo dla pracownika Podmiotu BUR nie musi być realizowane przez Bazę Usług Rozwojowych.
Odpowiedź PARP: Tak, może być to również „gotowe szkolenie”. Ma to być nowa usługa dla tego Podmiotu.
Odpowiedź PARP: Muszą to być nowe formy usług rozwojowych – formy usług, których Wnioskodawca/Podmiot BUR nie posiadał w swojej ofercie, do dnia wystąpienia do Beneficjenta z wnioskiem o udzielenie wsparcia.
W przypadku pozyskania dokumentów w języku obcym, co do zasady muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Eksperci mogą znać języki obce i mogą je przeczytać, ale dokumenty w ramach rekrutacji muszą być złożone w języku polskim.
Jeżeli rozwiązanie pozwoli jednocześnie uzyskać zmianę w obszarze tworzenia nowej usługi i/lub zmiany sposobu świadczenia usług poprzez zastosowanie nowych technologii oraz będzie dodatkowo usprawnić i optymalizować obsługę szkoleń bez konieczności zakupu dodatkowych rozwiązań, to Ekspert oceniający będzie brał pod uwagę podczas oceny tylko wpływ zakupu technologii na tworzenie nowej oferty Wnioskodawcy dzięki wykorzystaniu nowych technologii. Jeżeli jednak wdrożenie rozwiązań będzie wymagało dodatkowo zakupu rozwiązań CRM i systemu Marketing Autmation, poza główną technologią pozwalającą na wdrożenie nowej oferty, wówczas uzna te wydatki za niekwalifikowalne.
Zakup licencji ma wspomóc Wnioskodawcę w stworzeniu, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu technologii, w tym w zakresie form zdalnych tych usług. Celem jest więc przede wszystkim poprawa jakości oferty wnioskodawcy dzięki zastosowaniu nowych technologii, przy czym poprawa ta nie może odnosić się do usprawnienia i zoptymalizowania obsługi szkoleń, nie może prowadzić wyłącznie do zmiany kanału przekazywania informacji w zakresie dotychczas prowadzonych usług.
Nie będą też kwalifikowalne koszty licencji związanych z realizacją zadań związanych z relacjami z klientami/ sprzedażą. Kluczem jest tutaj zatem związek planowanej do zakupu licencji z zupełnie nową ofertą (której dotychczas nie było w ofercie wnioskodawcy, a której wdrożenie jest możliwe dzięki nowej technologii/licencji) lub zmiana w obrębie procesu uczenia, przez co wnioskodawca dostarcza dodatkowych wartości swoim klientom dzięki nowym technologiom. Bez względu jednak na charakter zmiany miernikiem w projekcie jest nowa usługa.
Wnioskodawca może zatem dokonać zakupu platformy e-learningowej o ile do tej pory z niej nie korzystał i nie służy ona wyłącznie do:
- zmiany kanału komunikacji z klientami i/lub
- optymalizacji obsługi usług i/lub
- poprawie relacji z klientami czy sprzedaży usług, ale przyczyni się do wprowadzenia nowej usługi lub zmiany sposobu świadczenia usług dzięki zastosowaniu nowych technologii.
Wnioskodawca, który nie realizował usług w danym zakresie np. BHP, może także dokonać zakupu licencji, dzięki której będzie mógł realizować tego typu usługi na platformie e-learningowej.
Opisując licencję – zgodnie z Instrukcją wypełniania wnioski o udzielenie wsparcia należy wypełnić następujące punkty:
a) nazwa licencji/ Dostawca licencji/ data wejścia licencji na rynek/ itp.,
b) uzasadnienie zakupu ww. licencji (należy opisać wpływ zakupionej licencji na świadczenie nowej usługi lub wykorzystanie nowych technologii),
c) należy opisać w jakich branżach licencja jest wykorzystywana,
d) należy opisać referencje, które pozyskał wnioskodawca w celu potwierdzenia funkcjonowania licencji na rynku od minimum 3 lat (od ilu firm i ile osób zostało przeszkolonych) i wprowadzenia licencji do obrotu gospodarczego.
Ponadto należy odnieść się do tego, do czego uprawnia umowa licencyjna, jakie prawa nabędzie wnioskodawca przez zakup licencji w obrębie praw związanych z korzystaniem z utworu/licencji zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W szczególności w zakresie korzystania z praw autorskich do utworu (takich jak przekazanie autorskich praw majątkowych do utworu w momencie sprzedaży licencji w określonym zakresie i na określonych polach eksploatacji itp.).
W kwestii merytorycznej należałoby opisać jakie licencja posiada parametry, funkcjonalności, jakie nowe rozwiązania pozwala wprowadzić do dotychczasowej oferty/jaką nową wartość wnosi do oferty wnioskodawcy, do czego uprawnia oraz jakie korzyści przyniesie organizacji i ostatecznie Uczestnikom szkoleń.
W przypadku licencji rynkowo rozpoznawalnych tj. Adobe czy Microsoft, Ekspert może sam to potwierdzić np. wydrukami z Internetu, a Wnioskodawca powinien napisać we wniosku, że jest to powszechnie rozpoznawalna licencja i na jakiej podstawie zostało to sprawdzone.
Przedłożone referencje muszą zawierać słowa wskazujące wprost, że rzeczywiście ktoś tego używa, korzysta z tego. Słowa typu „korzystanie”, „użytkowanie” spełnia ww. warunek, natomiast słowa typu „rekomendacje”, „polecanie” nie wskazuje na sam zakup.
Tak, mogą to być referencje od innych firm z całego rynku, pod warunkiem, że dotyczą konkretnej kupowanej licencji.
Jeżeli Przedsiębiorca dane szkolenie prowadził w formie stacjonarnej, a zakupiona licencja pozwala na prowadzenie tego szkolenia online, to w ocenie PARP jest to nowa usługa.
Jednakże ostateczna ocena w tym zakresie należy do Operatora i eksperta oceniającego dany wniosek.
Ocena w tym zakresie powinna należeć do eksperta oceniającego wniosek, który powinien posiadać kompetencje do oceny wniosku w tym aspekcie. Jeżeli treść wniosku nie będzie pozwalała na jednoznaczną ocenę w tym zakresie, to, zgodnie ze zmianą Regulaminu, powinni Państwo wystąpić o uzupełnienie wniosku.
Wnioskodawca powinien napisać, że na rynku nie istnieje 3 potencjalnych wykonawców wraz z uzasadnieniem. Może zbadać to m.in. poprzez analizę rynku. Następnie Ekspert to weryfikuje i potwierdza.
Przedsiębiorca wnioskuje o konkretną licencję i jeżeli twierdzi, że nie ma innego podmiotu, który sprzedaje dokładnie tą samą licencje to ekspert nie sprawdza czy na rynku są dostępne jakieś inne licencje, które mają podobne lub zbliżone parametry. W ocenie ekspert powinien skupić się na samej licencji i zweryfikować czy dana licencja rzeczywiście jest sprzedawana przez jeden podmiot.
Szkolenie/doradztwo dla pracownika Podmiotu BUR nie może być realizowane przez Bazę Usług Rozwojowych. Wskazana odpowiedź może zostać zinterpretowana jako podstawa do odrzucenia wszystkich wniosków lub uznania wydatków za niekwalifikowalne nawet w sytuacji, gdy w wyniku rozeznania rynku dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty i jest to usługa realizowana poprzez BUR lub jeśli istnieje tylko jedna taka usługa na rynku i została ona wpisana do BUR.
Czy taka była intencja tej odpowiedzi? Przedstawiona bowiem w Państwa odpowiedzi radykalna ocena, wykluczająca usługi szkoleniowe i doradcze wpisane do BUR, narusza bowiem zasadę konkurencyjności i prowadzi do sztucznego zawężenia rynku. Nie ma w niej przesłanek dotyczących cech jakościowych, funkcjonalnych czy ceny. Sam wpis usługi do BUR nie powinien być zatem kryterium stanowiącym o uznaniu wydatku jako niekwalifikowalny i/lub odrzuceniu wniosku.
Prosimy zatem o odpowiedzi na pytania:
- Czy przeprowadzając Rozeznanie rynku na wyłonienie dostawcy usługi szkoleniowej i/lub doradczej Podmiot BUR powinien dodać dodatkowe kryterium formalne oceny ofert polegające na wykluczeniu z oceny tych ofert, które posiadają wpis do BUR? Jaką podstawę formalno-prawną powinien w tym przypadku podać Podmiot BUR, by nie zostać narażonym na łamanie zasady konkurencyjności?
- Jaką ocenę ma wydać Ekspert oceniający w przypadku, gdy
w wyniku Rozeznania Rynku Podmiot BUR wyłonił usługę szkoleniową lub doradczą wpisaną do BUR i rozeznanie to zostało przeprowadzone w sposób poprawny? - Czy jeśli z dokumentacji Rozeznania Rynku nie będzie wynikało, że usługa szkoleniowa lub doradcza będzie realizowana poprzez BUR, ale na etapie realizacji usługi będzie ona wykonana przy udziale BUR, to na etapie oceny dokumentów do refundacji należy wydatki związane z tą usługą uznać jako niekwalifikowalne?
- Czy jest możliwość dopuszczenia do refundacji usługi szkoleniowej/doradczej realizowanej przez BUR, ale bez dofinansowania?
Odpowiedź: Szkolenie lub doradztwo jest elementem dodatkowym do zakupu licencji i powinno być bezpośrednio związane z wykorzystaniem zakupionej licencji.
W większości przypadków oznaczać to będzie, że szkolenia lub doradztwo będzie świadczone przez podmiot od którego licencja została zakupiona. Oczywiście nie jest to regułą. Zakup usług szkoleniowych lub doradczych powinno nastąpić poza systemem popytowym BUR – tzn. powinno zostać przeprowadzone rozeznanie rynku. I taka też była odpowiedź PARP – Szkolenie/doradztwo dla pracownika Podmiotu BUR nie może być realizowane przez Bazę Usług Rozwojowych – mając na myśli system popytowy. System popytowy charakteryzuje się tym,
że Przedsiębiorca sam wybiera usługodawcę bez konieczności przeprowadzenia procedury wyboru wykonawcy. Dlatego też w ramach konkursu podjęto decyzję,
że zakup licencji i związanych z nimi usług rozwojowych powinien nastąpić w wyniku przeprowadzenia rozeznania rynku z uwagi na grupę docelową – tj. podmioty BUR. Jeżeli w wyniku rozeznania rynku najkorzystniejszą ofertę złoży podmiot zarejestrowany w BUR – to oczywiście jest to możliwe, pod warunkiem,
że rozeznanie zostało przeprowadzone w sposób prawidłowy i konkurencyjny,
a wybrany wykonawca oraz zakupiona usługa rozwojowa spełnia warunki konkursu. Nie widzimy tutaj ograniczenia rynku wręcz przeciwnie – usługa może zostać zakupiona od podmiotu BUR, jak również od podmiotów niezarejestrowanych
w BUR.
Jeżeli dobrze rozumiemy wątpliwość – to jeżeli usługodawca – wybrany w wyniku rozeznania rynku – będzie pomocniczo korzystał z BUR (np. w zakresie zapisu uczestnika, przeprowadzenia ewaluacji, publikacji karty usługi) to należy traktować
te czynności jako pomocnicze i niewpływające na kwalifikowalność wydatku.